Koulutukset ja tutkinnot
Puheterapeutti Sirpa Pirilän koulutukset ja tutkinnot
1984 Sairaanhoitajan tutkinto, Oulun sairaanhoito-oppilaitos
1993 Puheterapeutin tutkinto FM, Oulun yo
1998 NLP – Practitioner (Neuro-Linguistic Programming)
2004 Työterveyshuollon ääniasiantuntijapuheterapeutti, Työterveyslaitos
2007 alkaen työn ohessa Logopedian tohtoriopintoja, Tampereen yo (aiemmin Oulun yo)
2016 Yrittäjän ammattitutkinto: Yritystoiminnan kehittämisen osaamisala, Naisyrittäjyyskeskus
2022
- Assessment and Treatment of Dysphagia in Older Adults
- Assessing Acquired Apraxia of Speech: Practical Solutions to Common Challenges
- AAC Considerations for Individuals With ALS
- Assessing the Iceberg of Stuttering: Strategies to Support Acceptance and Openness
- Enhancing Service Delivery Across the Continuum
- Adolescents and Adults With ASD: Communication Challenges and Intervention Strategies
- Instructional Strategies for Students With ASD
- Innovations in AAC Assessment, System Design, and Communication Partner Training
- Leveraging the Power of Synchronous and Asynchronous Tele-AAC Services
- A Roadmap to Integrating AAC Into the Classroom
- CCC-2 Lasten kommunikointitaitojen kysely kuntoutuksen suunnittelun tukena
- Moniammatillisesti toteutettavat interaktiiviset verkkotyöpajat äänen hyväksi
- Enhancing AAC for Adults
- Current Issues in Augmentative & Alternative Communication Service Provision
- Improving AAC for Children
2021
- Ääniterapiamenetelmien kehittäminen: Ääniterapia-asiakkaan motivointi terapiaan ja itsenäiseen harjoitteluun Terapiassa harjoiteltujen taitojen onnistunut siirtyminen arjen kommunikaatiotilanteisiin.
- Using Pretend Play to Improve Communication in Young Children With Autism
- Hyvät puheterapiakäytännöt Osa I: Änkytyksen kohtaaminen puheterapiassa
- Selective Mutism – Evidence-Based Practices
- Syventävä logopedinen näkökulma äänihäiriöihin ja niiden kuntouttamiseen
- Kommunikointia kaikille – AAC:n moninaisuus puheterapeutin työssä
- Henkilöstön tietoturva ja tietosuoja-koulutus
2020
- AAC käytännössä – tehokkaat menetelmät
- Ääniterapian vaikuttavuus: 1. Ääniterapiatulosten arviointi. 2. Suunnitelma miten voidaan kehittää ja arvioida terapiassa omaksuttujen taitojen siirtymistä asiakkaan arjen kommunikaatiotilanteisiin.
- GAS logopedisessä viitekehyksessä.
- Kommunikaation kolmiot ja kulmakivet
- Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet
- Syvennä osaamistasi etäterapiassa
- Etäpuheterapiaa
- Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe
2019
- LEGO-based Therapy Traning
- Aistikoulutus: Syömisen haasteet
- VoxLog ja Praat puhe-ja ääniterapiassa
- AAC – Onnistumisen iloa-seminaari
- Kelan etäkuntoutuksen kehittämishankkeen loppuseminaari
- Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen vuorovaikutukseen
- Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin
2018
- Tietojen turvallinen käsittely
- Neuropsykiatria nyt: Sosiaaliset taidot ja kommunikaatio
- ICF-luokitus käytännön työn tukena
- Kommunikointikansion käytön harjoittelu
- Änkytys: Syventävä workshop-päivä puheterapeuteille
2017
- Lapsen änkytys – miten arvioida kuntoutustarve ja miten kuntouttaa?
- Puheterapeuttien uudet arviointimenetelmät ja ajankohtaisia tutkimustuloksia kliinisen työn tueksi
- Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa
2016
- Puheterapeuttinen tutkimus ja lausunnon laatiminen
- 5th symposium of the Finnish Society of Voice Ergonomics & Tiedepäivä
- Logopedisesta tutkimuksesta kliinisiin käytänteisiin
2015
- VoiceWell – menetelmään perustuvien manuaalisten hoito-otteiden hyödyntäminen osana kasvojen, suun- ja purennanalueen logopedista kuntoutusta
- Pienten lasten syömisen haasteet sekä aikuisneurologisten asiakkaiden nielemisvaikeudet ja kuntoutus
- Äänipäivät: taustaa, tutkimista ja terapiaa
- Praat puhe- ja äänianalyysisovelluksen käyttö puheterapiassa
2014
- Video yhteisön ja perheen ohjauksen välineenä
- Neurologisen kuntoutuksen nykypäivää – seminaari
- OPT 1 & Apraxia
- Suomen Ääniergonomiaseuran kolmas symposium
- Äänihuulten peilitutkimuksen ja nasofiberoskopian harjoittelua
- Laatuvaatimukset tänään ja laadun jatkuva parantaminen
- Ipad terapiakäytössä
2013
- Pienten syömisongelmaisten lasten hoito
- Langmore Foundation FEES-course (nielemistoiminnon tähystystutkimus)
- Struktuuri ja visualisointi opetuksen ja arjen selkeyttäjänä
- Ero ikätasoon kasvanut – kehitysvammaisuuden huomioiminen kuntoutuksessa ja opetuksessa
- Lasten ja aikuisten puheen apraksia -erotusdiagnostiikka ja kuntoutus
- Kehity puhujana – uutta virtaa esiintymistilanteisiin
- Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus
2012
- Eleet kommunikoinnin osana
- PRT (Pivotal Response Training)
- Tunne-koulutus: Sosiaalisten ja tunnetaitojen tuki autisminkirjon henkilöiden arjessa
- Logopediset haasteet aivoverenkiertohäiriön ja aivovamman jälkitiloissa
- GAS – koulutus
2011
- Ajattelun apukäsi: Psykologisen ensiavun menetelmän opettaminen lapsille ja nuorille
- Aistitiedon käsittely oppimisen ja käyttäytymisen perustana autisminkirjon, ADHD:n ja muiden neuropsykiatrisissa häiriöiden asiakkaiden kuntoutuksessa
- PECS (Picture Exchange Communication System
- CVT (Complete Vocal Technique)
- LSVT (Lee Silverman Voice Treatment)
- Puhetta puheesta: Puheen motoriset perusvalmiudet
2010
- CVT (Complete Vocal Technique) Laulajan apuna
- Kun lingvistiset taidot eivät riitä – Pragmaattinen kielen kehitys ja sen ongelmat
2009
- Kuvat kehiin lapsen arjessa
- Hankintalaki ja tarjousten tekeminen palveluntuottajille
- Lasten änkytyskoulutus
- The 1st Nordic Conference of Voice Ergonomics and Treatment
- Lievän afasian tutkiminen ja kuntouttaminen
- Posteriesityksen teko
- Häh? Kuulohahmotus – miten tutkin ja kuntoutan
2007
- Lasten etenevät neurologiset sairaudet ja puheterapeuttisen kuntoutuksen eettiset kysymykset
- Verbaali dyspraksia fonologian ja kuntoutuksen työpajoissa
- Varhaisen kielen ja kommunikaation arviointi ja tukeminen
2006
- Toimivat kommunikointikansiot kaikille
- AURA-työkirja: Vuorovaikutuksen ja viestinnän tarkasteluun ja kehittämiseen yhteisöissä, joissa on autistisia tai muulla tavoin vuorovaikutuksessaan poikkeavasti toimivia yksilöitä
- Puheen ja nielemisen kuntoutus etenevissä aikuisneurologisissa sairauksissa
2005
- Kouluikäisten kuntoutus: lukemisvalmiudet, kielen kehitys, nimeämisvaikeudet, toiminnanohjaus ja itsesäätely, opiskelustrategiat, matematiikan taidot
- Opintopäivä Sibelius-Akatemiassa ääniterapeutti, laulupedagogi Ritva Eerolan työtä seuraamassa
- Ääniterapiakoulutus
- Resonaattoriputki-koulutus
- PECS (Picture Exchange Communication System): Vaiheet 1-3 ja 4-6
2004
- Symbol for Windows- symboliohjelma
- Power Point kuntoutuksessa
- Aleksander-tekniikan perus- ja jatkokurssit
2003
- Monin keinoin sujuvaksi: Änkytysterapian teoriaa ja käytännön harjoituksia
- Kun lapsi ei keskity
- Autismi ja Asperger pähkinänkuoressa
- LENE: Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arviointimenetelmä
- Henkilökemiat kuntoon – seitsemän avainta loistavaan yhteistyöhön
- Solmut auki – ongelmasta oppimiseen: Nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksia lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa
- Korvat höröllä! Kuulohavainnosta kielen sisältöihin
- Äänenmuodostuksen äänifysiologiset perusteet ja harjoitukset
- Portfolio, oppimisen matkakertomus, Osa II
2002
- Portfolio, oppimisen matkakertomus, Osa I
- Verotus ja kirjanpito
- Luki-vaikeuden tunnistaminen ja kuntoutus
- Nimeämisen teemapäivä
2001
- Dyspraksia
- Autismi/Asperger-konferenssi
2000
- Puheterapiapalveluiden tuotteistus
1998
- TEACH-menetelmän syventävä koulutus autististen lasten kokonaiskuntoutuksessa
1997
- Valtakunnalliset Autismipäivät